Racegames

Racespellen of naar Engelse racegames. Van jongs af aan begeleiden ze je op alle platforms. Het begon allemaal in de jaren zeventig met de Space Race van Atari, waar je de leiding nam over een ruimteschip. Dit heeft echter niet veel gemeen met de huidige uitlopers van deze genre. Het doel was om het ruimteschip door een meteoorveld te sturen zonder erdoor geraakt te worden. Het geheel zelfs als een multiplayer! Slechts een jaar later kwam de eerste racegane op de markt, waarin men een racewagen kon sturen.

Wat definieert racegames?

Zoals reeds vermeld, is er hier geen definitie van de locatie van het evenement. Dus racespellen worden in principe gedefinieerd door het feit dat je deelneemt aan een wedstrijd met een voertuig. Of dat nu in first person gebeurd  of in de derde persoon gebeurt, staat buiten beschouwing. Het voertuig is afhankelijk van de subgenre. De mogelijkheden lopen uiteen van land, water, lucht tot ruimte.

Welke subgenres zijn er en hoe verschillen ze van elkaar?

Het belangrijkste criterium voor de classificatie van racegames is complexiteit of moeilijkheidsgraad. Er zijn spelletjes die met uitgebreide fysica komen en elke kras kan een invloed hebben op het rij- en vlieggedrag van je voertuig. Aan de andere kant zijn er arcadespellen. Hier zal uw voertuig niet beschadigd raken en zullen de gevolgen van een ongeval niet voelbaar zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat een arcadespel gemakkelijker is dan een spel met complexe simulaties. Alleen de omvang en de beïnvloedende factoren verschillen hier enorm. Dus Mario Kart is makkelijker te leren voor een beginner dan de game Forza Horizon.

Dus Arcade-spellen zijn eerder iets voor de casual gamer die weinig belang hecht aan realisme. Op de voorgrond staan snelle, leuke en actievolle ervaringen. Voor beginners bieden arcade games een goede start om de genre te leren kennen. Het gedrag van de voertuigen hier zijn meestal ontworpen voor snelle vooruitgang. In het geval van landraces is het vaak voordelig om een bocht te nemen met een drift. Ook de andere elementen staan ver af van het realisme. De voertuigen zijn dus fictief en hebben meestal hele andere vaardigheden. Als circuit vind je hier vaak plaatsen en werelden die niet bedoeld zijn om te racen. In sommige gevallen zijn het zelfs volledig fictieve werelden.

Het soort verschilt hier deels sterk van de meer realistische Racinggames. Het kan gebeuren dat het doel niet de snelste ronde is, maar de hoogst mogelijke materiële schade in een bepaalde periode. Een voorbeeld voor dit soort spellen is de Burnout serie. Ook de voertuigen in deze spellen verschillen niet alleen in uiterlijk en prestaties. In sommige gevallen brengen ze gevoelens en gadgets mee. De ene auto kan raketten afvuren, de andere kan springen of onzichtbaar worden. Klinkt dat leuk? Kijk dan eens rond in ons assortiment.

Integendeel, er zijn racesimulatoren. De voertuigen en het circuit zijn aangepast aan de werkelijkheid en lijken zo veel mogelijk op het origineel. Dit wordt mogelijk gemaakt door de distributie van auteurslicenties. Dus in de F1 kun je in de cockpit van een Formule 1 auto plaatsnemen en op het beste moment op de beroemde circuits van deze wereld rijden. Ook de liefhebbers van de rallysport zullen hier veel vinden. Series als DiRT, WRC en Dakar bieden voor elk wat wils. Het belangrijkste doel van de ontwikkelaars hier is om het spel en de fysica zo realistisch mogelijk te maken. De keuze van de banden, het oppervlak, de temperatuur en de windrichting hebben een invloed op de rijeigenschappen van de voertuigen. Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren waarmee u rekening moet houden.