PlayStation 5 - Sony werkt aan een hoog aanpasbare controller

16 Januari 2023, 22:00 / by Fabian Rossbach
PlayStation 5 - Sony werkt aan een hoog aanpasbare controller

PlayStation heeft aangekondigd dat ze door blijven gaan met het verminderen van barrières in de gaming-industrie en het makkelijker maken van het spelen voor spelers met beperkingen. Dit doel is bereikt door de ontwikkeling van Project Leonardo voor de PlayStation 5, dat ook op de CES is gepresenteerd.

Out of the Box

Project Leonardo is een zeer aanpasbaar controller-kit dat "out of the box" werkt en helpt veel spelers met beperkingen om gemakkelijker, comfortabeler en langer te spelen. Deze controller is ontwikkeld in samenwerking met toegankelijkheidsexperts, communityleden en game-ontwikkelaars en is gebaseerd op feedback van organisaties zoals AbleGamers, SpecialEffect en Stack Up.

Project Leonardo voor de PS5 is een zeer aanpasbare spelervaring met zowel hardware- als softwareaanpassingen. In het pakket zitten uitwisselbare onderdelen, zoals verschillende analoge stickcaps en toetsen in verschillende vormen en maten, waarmee een verscheidenheid aan bedieningsknoppen kan worden gemaakt. De afstand van de analoge stick van het gamepad kan worden aangepast aan de voorkeuren van de speler en de onderdelen maken het mogelijk om een configuratie te vinden die aan de individuele behoeften in termen van kracht, beweeglijkheid en fysieke beperkingen voldoet.

Meer aanpassingen

Op de PS5-console kunnen spelers hun Project Leonardo-ervaring verder aanpassen door de toetsenindeling te wijzigen, control-profielen op te slaan en op te roepen en zelfs tot drie profielen tegelijk op te slaan en op te roepen. Project Leonardo kan ook worden gebruikt in combinatie met andere apparaten en toegankelijkheidshulpmiddelen, zoals extra Project Leonardo-controllers of DualSense-wirelesscontrollers. Zo kunnen tot twee Project Leonardo-controllers en een DualSense-wirelesscontroller worden gebruikt als een virtuele controller, waardoor het mogelijk wordt de apparaten naar eigen behoeften te combineren of zelfs samen met anderen te spelen.

In totaal laat Project Leonardo zien dat PlayStation doorgaat met het streven om barrières in de gamewereld te slechten en iedereen de kans te geven om plezier aan het spel te beleven. Deze controller is een belangrijke stap in die richting en zal ervoor zorgen dat veel spelers met beperkingen een beter spelbeleving zullen hebben.

Het is aangenaam om te zien dat bedrijven als PlayStation zich zo inzetten om barrières in de gamewereld te slechten en ervoor te zorgen dat iedereen de kans krijgt om plezier aan het spel te beleven. Project Leonardo is een voorbeeld van hoe technologie kan worden gebruikt om het leven van mensen te verbeteren en ze de kans te geven om hun passie uit te leven.

Het blijft afwachten wanneer en hoe Project Leonardo beschikbaar zal zijn voor de PS5, maar we zijn benieuwd wat de toekomst nog in petto heeft voor toegankelijkheid in de gamewereld. Het is belangrijk dat de ontwikkeling van technologie en games altijd ook met het oog op toegankelijkheid wordt bekeken, om ervoor te zorgen dat iedereen de kans krijgt om plezier aan het spel te beleven.

Over de auteur